onsdag 14 maj 2008

bosse

årets sista tävlingstillfälle skulle jag vilja lägga upp på ett sådant sätt att alla får känna på störningar i olika moment av andra runt sig som om det var flera tävlingar på gång samtidigt tycker ni att jag skall planera detta ihop med övriga i team smarry så
så var vänlig säg ja eller nej här på bloggen eller direkt till mig, jag lovar att det inte kommer att fördärva för någon, snarare tvärt om

blir det nej så kör vi bara som vanligt som på övriga träningstillfällen

lägger ut detta tidigt så ni får lite extra tid till att tänka över vilka moment som ni vill ha

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du menar att vi kör flera tävlingar på en gång, en på agilityplan och en på apellplan? Det är väl helt okej.

Utöver det så är det nog svårt att arrangera så att alla störningar passar alla hundar?
Eller har du nån idé?

Jag och Narni tex skulle behöva ha så tävlingslikt som möjligt, med enbart domarlaget och TL på plan, men med möjlighet för mej att säga till/belöna under programmet... Däremot gärna en tävlingsledare som fumlar, är lite schizofren och säger fel saker och flyttar oss hit och dit...

På platsen är det ju viktigt att man lägger in lagom störningar, så att man vet att hundarna klarar det. Svårt att komponera störningar som passar alla utan att förstöra för någon stackare?

Om hunden inte klarar störningen så har man ju misslyckats rejält, och så får vi felinlärning istället...

Måste berätta om en sak jag och Ulle var ute för en gång.. På en fri träning på klubben kom det två tjejjer från en annan klubb och tränade. Dom undrade om dom fick lägga plats med oss (jag hade Greta och Ulle hade Dina). Jajjemen säger vi. Vi tränade för LKL2 och gick således bakom skjulet (det fanns ett agilityskjul på klubben då) och gömde oss. Rätt var det är brakar det lös och skriks och gapas på andra sidan. Vi skyndar tillbaka och då har tjejjerna kört störning med tennisboll på en av deras hundar tills den gick upp, varpå den fick sej ett rejält kok stryk. Och Dina och Greta ligger och ser förskräckta ut mitt i detta tumult... Dom kunde ju för sjutton ha sagt att dom tänkte dra upp hunden för att ge den en omgång. Då hade vi ju aldrig lagt våra relativt gröna hundar...

Alltså, det kan ju vara så att någon vill ha lite mer extrem störning, men isåfall måste alla i dne gruppen vara förberedda/införstådda på vilken sorts störning, och hur man hjälper hunden att ligga kvar...

Det är ju också viktigt att tävlingsledaren hjälper hundarna att lägga sig igen om det skiter sig, så vi inte får hundlek eller rädda hundar... Då måste ju alla hundar vara vana vid att TL är snäll och lägger tillbaka?

I vår grupp har vi pratat lite om att man kan köra varierad återgång och upp-plockande av hund, så att det inte blir så stereotypt varje gång, att man går på led tillbaka och så vidare. Utan kanske plocka upp en hund efter 1 minut, en annan efter 3 minuter. Ett par efter 4 och så får dom som behöver ligga full tid... Tävlingsledaren stöttar dom hundarna som behöver...

Vad säger ni andra?

Tjing // Carina

Anonym sa...

klart att det skall passa alla,
inte menade jag att sabba för någon,

lite kort hur jag tänk mig då.

1.förare får flytta sig på olika avstånd till hunden efter kommando från tävlingsledaren

2. platsen där alla är synliga man efter viss tid dirrigerar jag fram förare att hämta av sin hund.

3. förare får gå tillbaka o lägga hunden lugnt igen (om jag ser att ävriga kommer att klara det)

4 appelplanen är delad i två banor ( så tätt är det på vissa lydnadstävlingar) två tävlingsledare kör samtidigt)

efter att alla kört sina moment kan vi göra en normal plats efter önskemål från deltagarna.

tanken med mitt tänk är att jag ofta ser att förare är oroliga vad som händer under platsen/tävlingen och därför skulle vilja hjälpa till så att man tycker att platsen är det som man alldrig behöver bekymra sig över. det som carina nämner i slutet av sitt inlägg är något som var vanlig träning förr,

men än en gg om detta upplägg inte faller i god jord så skippar vi det.

Anonym sa...

Som fru ordförande brukar säga
- Om man inte hör något så håller alla med?

Alltså får Smarrisarna fritt fram att arrangera lite tävling i störande miljö?

Hejsvejs // Carina